A vasút különleges figyelmet fordít azoknak az anyagoknak a minőségére, amikből a vasúti pálya felépül. A biztonságos közlekedés, melynek egyik feltétele a pályába beépített anyagok (sínek, fa és betonaljak, kapcsolószerek, stb.) és szerkezetek (kitérő, dilatációs szerkezet, ütközőbak, ragasztott szigetelt sínkötés, stb.) hosszútávra is megbízható működése a szokásos, gyártó által biztosított minőségi ellenőrzésen kívül további, az előállítástól független minősítő szerv közreműködését is megkívánja.
Új felépítményi anyagok minősítése
A különböző gyártóművekben vasútépítésre szolgáló új felépítményi anyagok vizsgálatát, minősítését és átvételét végezzük.
- 48, 54 és 60 rendszerű sínek
- pályaépítési célra hengerelt hosszban, vagy összehegesztett állapotban;
- nagysebességű pálya részére egybehengerelt ( >100m ) hosszban;
- különleges igénybevétel céljára hőkezelt állapotban.
- különféle szerkezetek részére ( kitérő, váltó, átszerelés stb. ) hengerelt termékek, öntvények, csavarok.
- csúcssín és vezetősín;
- mangán-acél (Hatfield) és szén-acél keresztezési öntvények;
- normál és nagyszilárdságú anyáscsavarok;
- síncsavarok.
- 48, 54 és 60 rendszerű, különféle hajlásszögű kitérők ( pl. XI., XII.,XIII., és XIV. stb. ), váltók, átszelések, vágánykapcsolatok, stb.
- különféle szerkezetekhez tartalék alkatrészek;
- különféle típusú betonaljak pályaépítéséhez és kitérőszerkezetek lekötéséhez;
- különféle típusú átmeneti, széles nyomtávolságú, kisvasúti betonaljak és egyéb betontermékek;
- rugóelemek;
- csavarbiztosító gyűrűk;
- rugalmas leszorító kengyelek;
- szerkezet lefogó laprugók, stb.
- műanyagelemek;
- műanyagbetét síncsavaros lekötéshez;
- klf. típusú alátétlemezek és közbetétek;
- sínvégbetétek;
- műanyaghevederek;
- telített és nyers faaljak, hídgerendák és egyéb fatermékek;
- alumínotermikus hegesztőadagok és a hegesztéshez szükséges segédanyagok, formák, berendezések;
- hídszerkezetek hengerelt és öntött alapanyagai.
A felépítményi anyagok minőségéről az egyes termékszabványokban meghatározott követelményeknek megfelelően minőségi átvételi jegyzőkönyvet veszünk fel, amely a gyártók által kiállított minőségi bizonylatok gyártóműtől független, objektív értékelési lehetőségét biztosítja.
Használt felépítményi anyagok újraminősítése
A minősítési eljárás célja
A vasúti pályából kikerülő különféle vissznyereményi anyagok és szerkezetek újrafelhasználási lehetőségének maximális és optimális biztosítása a kopási és elhasználódási paraméterek objektív megállapításával.
Előminősítés
A kibontásra tervezett különféle felépítményi anyagok és szerkezetek még üzemben - forgalom alatt lévő pályában - történő vizsgálata helyszíni mérési, ellenőrzési adatok és szemrevételezés során megalapozott műszaki becsléssel, az újrafelhasználás paramétereinek és az elvégzendő javításoknak a meghatározása érdekében.
Végminősítés
Az előminősítés során megállapítottak szerinti válogatást, osztályozást, valamint a szükséges javításokat elvégezve az újbóli beépítés után a pályában a vágányszerkezetek elemenkénti vizsgálata, műszaki paramétereinek mérése és dokumentálása a Minőségi Bizonyítvány kiállítása céljából. A minősítéskor figyelembe vesszük a pályadiagnosztikai eszközökkel mért adatokat is.
A végminősítés gyakorlati szükségessége és haszna a használt anyagokból épített vágányhálózatok ( iparvágány, állomási mellékvágány, de esetenként fővágány is stb. ) műszaki hatósági használatbavételi-üzembehelyezési eljárása során realizálódik.
A használt anyagok újraminősítési körébe tartozó főbb elemek:
- kitérők ( minden járatos rendszerű )
- sínek ( "i", "C", "I", 48, 54, 60 rendszerű )
- aljak ( talpfa, feszített betonalj, vasalj )
- kapcsolószerek ( sín-, geo- és hevedercsavarok, hevederek, stb. )
- ágyazatok ( zúzottkő, bányakavics, stb. )
- vasbeton termékek ( Bodán, "L" peronelem, stb. ) vizsgálata, valamint
- sínek, hevederes és ragasztott kötések, hegesztések hajlító-törő és fárasztóvizsgálata élettartam és terhelhetőség megállapítása céljából.