A vasúti pályadiagnosztika egyik legfontosabb területe a sínek állapotának vizsgálata. A magas megrendelői elvárásoknak
való megfelelés, valamint a síndiagnosztikai vizsgálatokat végző járműpark korszerűsítése céljából a MÁV
KFV Kft. új kétrészes mérőszerelvény fejlesztését határozta el, melynek megvalósítása 2016 évben fejeződik be. A
mérőkocsi úgy lett kialakítva, hogy idegen gépes vontatás esetén önmagában is képes a vizsgálatok elvégzésére.
Az új mérőkocsira korszerű síndiagnosztikai mérőrendszerek (ultrahangos, örvényáramos és hullámos sínkopás) kerültek telepítésre,
azonban a járműszerkezet úgy került kialakításra, hogy további mérőrendszerek is telepíthetőek jelentős átalakítás nélkül. A mérőszerelvény
vizsgálati sebessége az ultrahangos vizsgálórendszer használatakor 70 km/h hézagnélküli vágányban, ahol a pályasebesség ≥ 160 km/h, egyébként 50 km/h.
A mérőberendezések kezelését, irányítását egy központi rendszeren keresztül lehet végezni, mely az összes rendszert ellátja a mérésre vonatkozó utasításokkal és szinkronizált
helyazonosító adatokkal (útjel + GPS koordináta).
A sínek belső anyagfolytonossági hiányainak feltárása az ultrahangos vizsgáló rendszerrel történik, amely sínszálanként 12 csatornával és olyan speciális vizsgálófej elrendezéssel
dolgozik, ami lehetővé teszi csaknem a teljes sínkeresztmetszet átsugárzását. A vizsgálófejek pontos pozícionálását és a kitérőkön való biztonságos áthaladását a mérő-forgóváz és annak tengelyei
között vezetett mérőgerenda biztosítja.
Az ultrahangos B-kép alapján történő kiértékelést jó minőségű videofelvétel segíti, mely a sínszálak vágánytengely felé eső oldalát és futófelületét is mutatja.
A mérőszerelvényen a gördülőterheléses fáradásból eredő hibák kimutatása örvényáramos technológiával történik. A mérőrendszer sínszálanként négy szondával
rendelkezik, melyek a sínfejrepedezettségnek leginkább kitett sávokat vizsgálják a futó és vezetési felületen. A vizsgáló mechanika a mérő-forgóvázra került telepítésre. A mérőrendszer
a felületi repedések méterenkénti maximális károsodási mélységét és a repedések darabszámát szolgáltatja.
A sínek hullámoskopását induktív érzékelőkkel, 230 mm-es bázishosszon méri a rendszer. A mérési adatokból matematikai modell segítségével képeződik a jellemző hullámhossz és az RMS amplitúdó értéke.